Followers

Tuesday, 30 July 2013

TUDUNG pada ?

Assalammualaikum umat islam dan semua manusia yang saya sayangi dan kasihi ,
semua sihat ? huhu .
sejak beberapa hari ni bz buat kerja sampai taksempat nak luangkan masa dengan blog tersayang lagi manje niee . huhuu .
alahaii , ni tgh dengar lagu dari blog hamba Allah sorang ni , tenang je dengar . sambil taip taip ni haaa . seronok pulak rasanya ^^
alhamdulillah kita masih diberi nyawa . bukan sebab oxygen , tapi kerana Allah yang beri kita nyawa untuk hidup ^^ alhamdulillah , pintu taubat masih terbuka .dan tidak terlambat lagi untuk bertaubat kepada Allah ,
aku bukanlah seorang yang alim , tapi aku seorang hamba Allah yang jahil , lalai dan melakukan dosa juga . akan tetapi , aku akan berusaha , berusaha untuk berjihad ke jalan Allah , in shaa Allah dengan bimbingan yang diberi , alhamdulillah , ohyeaa . nak cerita and share pasal TUDUNG , TUDUNG?

Menutup Aurat bukan sekadar menutup rambut di kepala.dan sebagai nya dari segi fizikal. jom kita lihat dari segi lain pula . Sekurang kurangnya,ada EMPAT perkara yang mesti ditutup dengan 'TUDUNG' : 
  1. TUDUNG" pada wajah . jangan dibuat wajahnya sengaja mengundang fitnah, berhias dengan tujuan tabarruj iaitu menampakkan perhiasan dan kecantikkan untuk tatapan mata orang ramai. kecantikkan khusus buat suami, bukan pameran untuk lelaki Ajnabi
  2. TUDUNG"pada Mata . Jangan matanya memandang lelaki lain selain mahramnya. solehah yang hakiki, tidak dipandang dan tidak memandang. Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud :"Semua mata menangis pada hari akhirat kelak kecuali mata yang dipejamkan daripada memandang apa apa yang diharamkan, mata yang berjaga pada waktu malam dalam berjihad di jalan Allah dan mata yang menitiskan airmata walau sebesar kepala lalat kerana takut akan Allah ."(Riwayat al-Dailami)
  3. TUDUNG"Pada suara . jangan dilunak-lunakkan suara dengan tujuan memikat dan mempersona. Allah berfirman yang bermaksud:"jangan lah perempuan perempuan itu berlaku lemah dengan perkataannya.sebab akan menaruh harapan orang yang dalam hatinya ada penyakit ," (Surah Al-Ahzab 33:32)
  1. TUDUNG"Pada Hati . Hatinya terpaut pada mengingati Allah. in shaa Allah, apabila seorang wanita mengingati Allah. Allah akan memeliharanya daripada segala kejahatan yang muncul dari dalam dirinya sendiri atau daripada orang lain. 
Sama sama kita beramal , mesej ini peringatan untuk diri hamba sendiri jugak , semoga hidup kita diberkati Allah , in shaa Allah dapat elak dari segala maksiat , kalau ada salah dan silap , tegur lah saya . sedia menerima teguran :) jom jadi umat islam yang berjaya sampai akhirat , in shaa Allah . Assalammualaikum .

Friday, 19 July 2013

SALAM RAMADHAN AL MUBARAK

ASSALAMMUALAIKUM... hai semuaaa , sihat sihat ka?alhamdulillah ..
lama giler tak update blog tersayang ni.. ekeke..
pejam celik pejam celik dah puasa , dah Seminggu puasa . alhamdulillah ..
lambat update ,, ekeke . bz sikit ..
pertama Ramadhan hari tu berbuka dengan family , mak ada opah ada . huhu.
now dah balik kedah , kerja kerja dan kerja lah , ramai gila orang order barang , tak menang tangan nak buat , ekeke . hmm . ohye ? korang puase takk , haaa . mestilah puase kann , ape lah soalan aku ni. ekeke.
dibulan yang mulia ini eloklah kite mengumpul amalan , membuat kebaikkan , dan tinggalkan kejahatan , berazam pada diri akan jadi lebih baik lagi. bukan masuk tahun baru je baru nak bina azam , right? ha? salah ? nak kene ketuk? hahaa. bebulan puase ni kan , ade je kes dalam paper tu ha . main mercun letup kat tangan lah , ape lahh .haih . bahaya lah mercun tu. tambah lagi yang bebudak kecik tu , berani sungguh main mercun tu . tambah lagi mercun tu dorang buat sendiri , haih . bahaya , *aku pun main* hahaatp aku main yang aku berani je , macam bunga api tu , boleh lah . mercun lebah , roket . haa. aku reti main , paling aku takut nak main mercun Bola and mercun Botol . hohoho . memang tak berani . haa . adik adik abang abang , nak main mercun tu , hehati lah.. kekadang mercun yang beli tu masuk angin . ape lahh . kite tak tahu kan ? lagipun memacam kes sekarang ni kan ? jagalah diri dalam bulan puase ni ok ? ajal maut ditangan Allah , tp biarlah keadaan kita mati tu dalam iman :) ok ? itukan impian setiap orang islam , huhu . jangan buang masa dengan benda benda yang tak berfaedah , nak main mercun tu boleh . tp jangan main yang berbahaya k ? haihh . ni dah cerita pasal mercun pulaknye aku ni . hihiii . maaf lah yer , oh ye .. mesti korang dah beli baju raye kan ? aku belum lagi . hahaa. awal lagi ahh .relaks lahh .nanti nak habis ramadhan mesti tak syok kan kan .hargailah waktu waktu sekarang k , setiap minit dan saat tu sangat berharga.

Haaa , korang dedulu mase kekecik macam darjah 5 6 mesti pernah cecurik minum kan? hahaaa , eh ? aku teka je . hikhik .paling sedap mase ponteng puase mase tu air paip , hohoo , rasa macam minum fresh oren , jus tembikai . wakakakaaa . haa . aku pernah curik buka puase , minum air paip mase mandi , hakhakk , lepas tu menyesal . hekhek . tu je lah takde lah xtrem sangat cter aku . ke cter korang lagi xtrem , hohoo . share share ah .aku open minded , dont worry , kahkahh .tu kita kat malaysia ni kalau puasa separuh hari pun taktahan dah lapar , dah dahaga , bayangkan orang orang / saudara kita di palestine ,syria .. lagi lah takde makanan , kelaparan . bersahur tak makan , berbuka pun belum tentu makan ke tak.. ada salah seorang dari mereka bertanya kepada seorang ustaz . aku pun dah lupa  . dia tanya bersahur kami takmakan , berbuka pun kami tak makan , adakah sah/batal puasa kami?korang rasa jawapan dia apa ? aku takleh nak kasi jawapan , korang tanye lah ustaz ustaz atau ustazah ok ? so .. kepada korang , jangan tinggal puasa k?tak sia sia pun puasa ni , ikhlaskan hati , in shaa Allah semuanya berjalan dengan lancar , kalau tinggal tu . ganti lah balik , kerana orang yang berpuasa ni , API KEDUA AKAN DIPADAM OLEH PUASANYA .Allah itu Maha Kuasa . Maha Penyayang, Maha Mengasihani . oklah setakat ni je cerita aku . mengantukk pulak . ok . Assalammualaikum .

Dalam bulan yang mulia ni . bukan bulan puase je. bulan lain and setiap hari kene jaga 3 perkara ni :


 Perkongsian bersama :)