Followers

Monday, 17 November 2014


Izyan

assalamualaikum .. hai syume2 .. ape kabor .. sehat ? ce tekaa .. sape pengantin kecik nih . hehe ni laa izyan .. comey kann .. Allahu . semalam ada sukan madrasah tarbiyyatul ajyal .. semalam adalah kenangan manis bersama adik adik dan juga sahabat sahabat .. and semalam dapat juga pekena main bola jaring antara sekolah . ahhaha . alhamdulillah .. sekolah tarbiyyatul ajyal dapat number 3 .. okay lahh . adat prmainan ade menang kalah . hehe . janji happy2 takde busuk hati atau sakit hati ye dop . sekolah taqlim terer oo dgn sekolah mne tahh . susah nak rebut bola kt dorg .. tambah lg pemain nye cekap cekap belako . huhuu .. aku dah lah lamo tak men . haha . aku main last2 minit jaa . kuikuii . ajet2 je lebih . kalau berkesempatan nk main lagi . huhu .. lama takmainn aihh sejak2 abis sekolah nihh .. huhuu ..

ups lupaa kenapa aku letak gambar si comel diatas ni .. sebab dia aku sayang dia .. kesian izyan semalam dia lari kat atas jalan tar lumba lari di stadium .. buka kasut buka stokin tp muslimin taknak lah kaki dia .sbbtempat  muslimat lumba lari jauhhhhh hhuhu . semalam hujan sama kat padang .. best juga .. ohye kaki izyan semalam melecet . sbb dia lari takpakai stokin ..dia kata sakit sangat samai takleh berjalan . luka tu kene cuci ngn air bersih .. lalu aku mendukung izyan dalam suasana yg agak tragedi . hahaha dengan hujan nye .. berat nanang oii .. aku meminta tlg kak kiah dan kak ammar bantu angkat izyan .. Allahu .. kesian izyan . dah sampai ke stadium utama . kami membersihkan luka izyan . kak ammar letak minyak kat kaki izyan .. izyan mengeluh sakit .. 

sukan dah habis pukul 6 lebih ..sukan bersurai ..
tadi pula aku pergi madrasah ,, ade pembelajaran sikit dgn kak ammar .. aku sampai2depan pagar madrasah nisha kecik panggil " kak liaa kakliaa. izyan panggil" izyan ni macam tahu2 je aku dah dtg ..padahal tak nampak dia lg . huhu . ketawa kecil aku dalam hati.. setelah jumpa anak kecil ini rasa rindu amat menebal itu semakin kurang tetapi tetap rasa rindu walaupun dah brjumpa . huhu .. semasa sesi pembelajaran aku dgn kak ammar . izyan mengintai aku di penjuru pintu bilik asrama . aku senyum .. aku dapat rasa yg izyan nak selalu dgn aku .. dia pun masuk ke bilik asrama .. lepak2 kat situ . aku senang dia ada disini .. semangat dan tenang .. bersama sama sahabat2 dan adik adik tersayang .. ternyata ..madrasah tarbiyyatul ajyal telah menjadi sebahagia dari hidupku .. kak ammar . mera , farah kak kiah dan kak nada .. dorang selalu memberi sokongan dan banyak membantu diri yg jahil ini .. setelah pukul 6 lebih aku terpaksa pulang ke rumah sebelum maghrib .. 

aku mencium pipi izyan beberapa kali . sungguh aku tenang melihat anak ini . dan aku rindu anak ini .. aku syg anak ini .. sayang hendak meninggalkan tarbiyyatu ajyal.. yg tenang dan damai tempaynya .. eh eh .. macam aku pergi tak mai balik pulak dah ahahha .. tak sabar tggu esok . jumpa sahabat semua jumpa izyan . kak ammar n geng .. semasa aku nak ke moto izyan menemani aku .. aku memegang mukanya beralaskan purdahnya .. sygnya aku kepada izyan .. izyan tahun ni last di madrasah dan akan berpindah ke sklh rendah kbangssan .. aku menghiduokan enjin motor .. semasa aku jauh dr pandagan izyan iaitu berada di pagar hendak mensyusur keluar . izyan jerit memanggil namaku " kak liaaa !! babaaaiiii " aku pun melambai ke arah izyan .. sungguh aku dapat rasakan .. yg izyan takmahu aku balik ..dan aku pun takna balik..semasa dalam perjalanan pulang .. aku menangis .. kenapa aku rasa tak boleh berpisah dgn izyan .. aku menangis rindu pada izyan dan sahabat .. aku kata dalam hati kecil ini .. Ya Allah hebat sungguh ukhwah ini kerana Mu Ya Allah ..
terima kasih Ya Allah mmberi ku merasakan kasih syg dari sahabat dan adik adik tersayang ..




 farah dan izyan



perbarisan rumah purple ..

Saturday, 15 November 2014

Assalamualaikum ...

selamat pagii . awal aku bangun hari ni pkul 5 bangun dah haha . bg anak dara yg lain mungkin sebelum subuh dorg dah bangun . aku ? okul 6 terhegeh2 nak bangun tu pun amek masa . hahaha . Allahu .. semoga aku dapat ubah lebih baik lagii .. aku bersyukur kepada Allah kerana Allah masih lagi bagi aku nafas dan nyawa untuk terus hidup . bukan Allah suruh buat dosa lagi . tapi Allah beri peluang utk kita bertaubat . memperbaiki kesilapan diri ..insyaAllah semoga kita semua dapat mengubah diri ke arah lebih baik lagi .. sy doakan semoga umat islam yg ada pada hari ini .. semoga anda dan sy berada di dalam kalangan orang orang yg beriman .. jangan lupa solat dhuha ok semua . peace !

assalamualaikum

Sunday, 9 November 2014





Assalamualaikum .. setelah 2minggu bru nk study buku lesen . haha .. bukan per . ade je masa lapang nak baca sebelum ni . cumanyaa banyak habis masa baca novel . kikiki .. tp buku lesen yg tak sampai 300 muka surat pun takleh nak baca . kalau novel sampai 1k keatas muka surat boleh je baca . hahha . nampak tak ? novel lagi bepengaruh .. bila baca buku lesen mula lah ngantuk ah ape lah heheh .. aishhh . takleh jadik . kene ketepikan dulu.. yuk study yuk . semangat nih nak amik lesen .. mahal2 aku bayar kalau gagal . mmg aku salahkan diri aku . ngee .. doakan aku yer korang2 .. mulakan dengan basmallah diakhiri dgn alhamdulillah ..

ohye .. niat asal td nak study buku lesen pukul 3 .. tp tetiba leh tangguh pkul 5ptg .. sbb ralik hapdet blog ni . adoiii . kerugian masa betoii lahh . ok . babaiiii

Monday, 3 November 2014

Assalamualaikum
selamat malam semua ..

semua orang ada ibu dan ayah ..
tp bg aku .. aku ada mak je .. aku baru balik dr kuala kangsar ..
dan aku rindu sangat kat mak aku ..
Rindu aku kat mak bukan bese bese punye rindu .. rindu ni setengah mati .. menangis jaa . klau call mak mesti nangis . tak sampai hati nak nangis sebenarnya . taknak mak risau ..
Sbb klau aku nangis nt mak aku salu risau . tp tadi aku tak tahan sangat . aku bebetoi rindu sangat ..
rindu yg orang yang takkan faham dan takkan memahaminya .. sbb aku sorg je yg rasa .
aku sayang sangat kat mak . sayang sangat ..

aku  bersyukur pada Allah sbb aku masih ada mak .. dan bersyukur sbb mak aku adalah mak aku ..
mak rajin masak .. salu suap aku makan .. salu kejutkan aku bangun tidur . selalu wat aku happy .. mcm mcm lagi ..
mak takpernah maki anak anak dia .. cuma pukul mse kekecik bila wat slah ..

aku ingat lagi dulu ..mase aku darjah 1-5 .. sesubuh g sklh mak hantarkan naik basikal . abang adik  duk blkg share tmpat duduk blkg . nasib kurus2 . huhu . aku lak duk depan kat palang tu .. mak aku kayuh beskal .. seorang mak bawa 3 org anaknya naik basikal.. aku ingat lg kenangan tu .aku rindu .. mase kekecikk dulu .. dpt duk ngn mak .. tp skrg terpaksa berjauhan ..

selepas tu . kami berpindah di kampung .. masuk sekolah baru . aku benci budak lelaki yg salu ejek mak aku .. aku tahu mak aku tak sempurna ..tp mak aku istimewa . teramat istimewa .. aku geram dorg duk ejek2 . last2 aku report kt cikgu . then cikgu tampar dan nasihatkan dua org umat manusia itu . sejak dr hri tu .. dorg tak brni dh ejek . haihh . asallah nak ejek2 ? ciptaan Allah semua indah2 .. hmm ..

aku tak malu ada mak macam mak aku .. aku bersyukur :)
sampai cikgu kata aku ni mengada sbb manja ngn mak aku .. kata belakang2 aku lak tuh .. cakap kat satu kelas . haihh .. pun salah ke . aku sedih .. alaa cikgu tu mmg tak suka aku pun .. so aku wat derk je lah .. pasal aku ah nak manja ngn mak ke tak .. bukan ngn laki cikgu tu aku manja . hahaha . sakit hati sangat dah kenapa . takfaham aku ..

bukan cikgu aku je yg meluat .. aku tahu ada je lagi meluat .. so .. ada aku kesah ??

hmmm . kpd korang .. hargai lah mak korang .. hormat dan taat pada mak korang ..

ibu ratu hati ku <3




Thursday, 30 October 2014

Assalamualaikum .. 
Cuba teka sy kat mana sekarang * angkat kening * 
Sy di bawah pokok berhadapan dengan bukit .. Pokok .. Padang yg luas dan bersih .. Sambil menaip ini :) Allahu Allah .. Sungguh indah ciptaan Mu Ya Rabb .. Angin yang meniup kuat mencium pipiku. Kain tdung ku beralun alun dek terkena angin yg sangat nyaman dan tenang ..
daun daun berterbangan .. Indah sungguh Ya Rabb .. Aku bersyukur masih berkesempatan menikmaticiptaan Mu .. 


Ohyaa . Korang mak tahu tak . Hehe .. Mase otw nk g bawah pokok ni kan .. Sy bawa moto then naik bukit .. Bukit tu punyalah tggi tahap gaban ... Aku yakin boleh naik nii mesti leh lepas punya .. Tup tup enjin moto mati tetengah bukit jalan tu . Aku panikk . Aku nak buat apa ni .. Dah lah kaki tak sampai sangat nak pijak darat .. Ngee . Aku guna break tangan supaya tak tertonggeng ke belakang .. Kalau jatuh ke belakang .. Alamat nye masuk ICU lah aku .. Ngee .. Erh tapi bagus jugak an .. Aku pun takpernah masuk wad hospital tu .. Adoii . Pastu aku park moto kat bawah . Jalan kaki naik atas . Hahaa . Senang .. Nasib baik tak xcden kecil kecilan .. Cukup lah parut lama aku dulu bertempek kat tgn . Taknak dahhh .. Sakitt ohh ..
Hmm . Kalau ade novel nak dibaca skrg kan best .. Okay lahh . Kalau ade salah silap harap ampunkan . Hee . Aku ni mase pembukak cerita ja guna sy sy .. Last2 aku teruih lah senang . Mcm skema lak saye saye ahahha . Podahhh . Babaiii .


Assalamualaikum ..

Wednesday, 22 October 2014

Assalamualaikum .. dan selamat malam .. ehemm .. sejak dua menjak ni batuk semakin teruk .. kadang kadang ia buat aku sukar bernafas .. Ya Allah .. aku redho .. hmm .. ade ubat malas makan .. eh tapi tu bukan bukan batuk lah haha . beberapa bulan yang lepas aku g wat medical checkup .. aku didapati mengidap penyakit thalassaemia .. aku kadang kadang memang ade rsesatu mse tu tak larat . malas .. tah ah .. mungkin sbb aku tak bersenam hahaaha .. pemalas .. mkcik belikan aku ubat . aku makan 2 3 hri pastu tak makan dahh . bukan pe .. terlupa nak makan . hahaha .. kdg ubat tu wat aku rasa nak muntah peningg . errrkkkkk ..tak lalu ceqqq .. hehe .. tp setiap penyakit tu kite kene usahakan utk bg sembuh kan .. huhuu .. tp yang aku hairan . asal aku  ni batukkk je.. makin lama makin terukk .. huhuu . takpelahhhh :o

oklah . selamat malam .. sy doakan semoga Allah melindungi smua umat islam .. dunia akhir zaman .. semoga kita tergolong dalam golongan orang orang yg beriman ...

Assalamualaikum ..

Tuesday, 9 September 2014

Assalamualaikum . hai awok awok semua . terutama awok yg jauh dr mata tp dekat di hati tu . hahaa . amboii sape lah tu ekk .huhuu ..

haihhh .. aku rindu kat mak aku .. hmmm .. kenapa aku perlu hidup berjauhan dari mak ? rindu sangat .. aku bukan boleh .. kalau rindu .. aku menangis .. sekarang dah kurang .. kalau dulu2 .. menangis nak dekat seminggu dua .. bila dapat cakap ngn mak dalam hp .. haa senyum and hilang sedih .. lepas rinduuu . sampai adik adik aku dah tahu perangai aku kalau nak pisah ngn mak dah .. macam mak nak balik umah dia an .. aku lak duk jauh .. sedihh ouhhh . mesti adik adik kata " mulalah drama air mata dia dahh" lol .. rasa nak cabai je mulut tu , hahaha . ala biaq lah haihh . mak aku . wuwuuuu .. aku hanya mampu berdoa je pada mak .. dan juga arwah abah aku .. ada pak tiri pun tak guna . ops :/ terlepas sudaaa . huhuuu . if dia bertanggungjawab tak ngape wehhh . kalau asyik nak perguna org .silap hari kaki makan diaa . kuikuiki . kuajo gak aku nih .. lol .. kesah ? amboii . ehemmm ... astaghfirullah .. tak baik tak baikk . semoga ayah tiri aku tu jaga leklok mak aku . hang tak jaga elok kaki makan dia ehh .

hargailah mak ayah kita semasa dorg hidup . dan bersabarlah dgn apa jua kerenah mereka .. patuh dan taat pada mak ayah dan Allah .. ok ? aku ni tak sempat nak balas jasa arwah abah .. so doa dari anak yg soleh tu penting ya kawan2 ..  aku tak kata aku ni solehah masih jahil .. ko jahat ke jahil ke ape ke . jangan lupe doa utk kedua dua org tua kita okayh ? ha tu je lahhhh ..

halijah binti macket @mat saat
permaisuri hati sy

Friday, 29 August 2014

MASJID TUANKU MIZAN ZAINAL ABIDIN
( MASJID BESI )

KENANGAN 

masjid ni memang cantik !
sangat cantik .. tenang sangat .. rasa taknak balik je . haha





assalamualaikum ..
pernah rasa jatuh hati ?
memang indah kan ?

tp orang kata jangan letak harapan tinggi ..
jangan sayang seseorang tu lebih dari kita sayang Allah SWT..
fitrah manusia ada perasaan sayang tu kan ..

tp bg aku .. seseorang yg kita sayang tu tak mungkin milik kita ..
dan takkan bersama kita ..
tak semua kita nak tu kita dpt .

tp knp hati ni nk juga sayang ? knp asyik fikirkan ?
aku taknak kecewa ..aku nk buang perasaan ni..
aku taknak sayang seseorang itu .. tp aku gagal ..

aku takut .. bila aku sayang nanti aku jugak yg sedih ...
aku juga yg kecewa .. takut hilang seseorang yg aku sayang tu ..
aku cuba pendam .. makin aku pendam makin menebal rasa sayang ni ..

Kadang aku rasa malu ..
tp aku jenis terus terang *iye ke ?*
aku kene luah jugak . baru lah rasa beban tak berat sangat ..

beban ? beban ape tah ..

tp .. aku hanya mampu berdoa kepada Allah ..
aku tak letak harapan apa apa ..
tp aku tak pasti ..

kadang .. aku nangis sendiri ..
knp aku nangis .. sbb aku tahu .. impian aku takkan tercapai ..
dan semua ini adalah mustahil .. mustahil kita akan bersama si dia yg kita idamkan ..

sebab tu . org kata jangan letak harapan tinggi .. jangan sayang seseorang tu lebih dari kita sayang dan cinta pada Allah ..

Cinta Allah tu kekal ..

Cinta Allah .. barulah cinta kerana Allah ..

sekian.

Friday, 22 August 2014

Assalamualaikum ..
aku harap hari ini adalah hari yang baik . bismillahirrahmannirrahim ..
aku takut . takut akan berlaku lagi perkara seperti semalam ..
aku sayang keluarga aku . aku taknak sakitkan hati dorg . Ya Allah ..
makcik aku yg telah membesarkan aku dan adik adik juga abang .. dengan izin Mu ..
memang tiada wanita setabah dan sekuat dia . dia bagi aku adalah bapa aku .. mak aku .. Ya Allah .. hanya Allah sahaja membalas jasa baik dia .. aku tahu dia sayangkan aku dan adik adik ..aku hanya mampu doakan utk dia je . tak mampu nak beri apa apa :,(  hmm .. tapi aku hairan lah .. aku cuba taknak bg dia marah . kenapa terjadi juga ? hmm .. takpe lah sabar sabar .. manusia macam aku ni sentiasa wat kesilapan ..

makcik nak bawa jalan jalan g penang . hehee . kbaii

aku tidak sempurna






Assalamualaikum ..
tak tahu lah . aku sedih lah .. Knp Ujian ni berat sangat .. aku cuba berubah utk jadi lebih baik .. tp nak jadi baik tu memang susah .. bila aku bertudung labuh dan berjubah .. aku belum cukup baik lagi .. masih jahil .. masih bodoh .. aku tk kata aku cukup baik .. tp yang aku tahu perempuan wajib menutup aurat . bila ada lelaki bukan muhrim walaupun dia pondan sekalipun .. aku tak hina sesiapa yang tak tutup aurat .. aku takpandang rendah pun .. dan aku tak de hak nak menghukum dorang yg tak menutup aurat .. walaupun orang jahat .. aku tak de hk nk mengutuk mencaci . sbb aku manusia yang berdosa juga .. tp .. kenapa .. kenapa org salu salah faham ? ape aku buat . aku pakai .. nak kata aku tindas dorg . Allahu .. Allah menilai amalan HambaNya .. ade je org tak tutup aurat tp solat 5 waktu . tp yg tutup aurat lak kadang solat kadang tak .. sbb tu kita takboleh nak menilai seseorang tu . mana kau tahu dia tak solat ? ohh  . solat ni nak kene gthu org lah ? solat tahajud semuaa nak kene gthu org ? nk kne update kat twitter ? facebook ? blog ? huhh .. apa kita buat . Amal ibadat antara kita dgn Allah je .. Allah je menilai amalan kita . bukan manusia . aku manusia hina je . aku manusia kerdil je . bukan aku sorang malah kita semua .. kita semua kerdil di bumi Allah ni .. sapa lah kita ni nak menghukum .. sapa lah kita ni nak sombong ? aku taksuka orang kata aku baik . sbb aku bukan baik . belum cukup baik . aku berjubah bertudung labuh aku tak minta pujian . aku tak minta orang kata aku muslimah solehah .. tak layak pun . tp aku berusaha utk menjadi baik .. aku tak kuat .. aku lemah .. kadang aku fikir .. aku salah jalan ke utk berubah ke arah lebih baik ? Kenapa Ujian aku berat sangat ? Ya Allah .. tak tahu nak cakap ape lah . dah sakit sangat hati ni :,( aku takde niat pun nak sakitkan hati sesiapa . takde pun .. hmm ..   ok lah bai . assalamualaikum .

Thursday, 21 August 2014

minat hindustan ?

assalamualaikum . selamat petang . hari ni aku lepak dalam bilik sambil berblogging . dating ngn lappy kesayangan .. baru bei jerk . ahahaha . poyo je ... sambil kite lepak2 update blog dengaq lagu hindustan pasang kekuat .. rasa nak berjoget pulak kite , hahaha .. well , lagu hindustan ni best kot .. takmacam lagu melayu yg skrg .. tah ape2 dia nyanyi .. hok hindustan ni kita dengaq walaupun tak faham irama dan musik dia best terasa nak joget , hahaha .apa org kata dia meriah haa lagu tuu .lagu melayu tu ade lah jugak yg best en .. tp lelama dengaq . bosan gak an an an .. sape kaki hindustan ? angkat kaki ! kita geng ! hahaha . lagi satu kalau dengaq lagu hindustan ni hilang stress .. salah satu diantaranya lah kan .. pastu kan aku kalau dengaq lagu hindustan ni aku rasa macam aku dah termasuk dalam lagu tu .. kononnya aku lah heroin . cehh ahhahahaha .. ape org kata .. haa berangan tak habis ! hhahah . alaa sekali sekala bro .. asal cter pasal lagu hindustan laknih hahaa . mak aku ratu hindustan ! hahaha .. cter hindu apa dia tak tgk .. semua tgk . haha .. mak aku kalau tgk cter hindustan dia takfaham pun tp aku hairan kenapa mak aku nangis tgk cter hindustan ? --' peik . hahaha . kelako mak aku ni . syg makk .. rindu kat mak .. haih sambil lepak pekena kopi o ni sedap ni wehh .. sape lahh nak tlg buatkan ni . nampak nya aku kene ringankan beban aku lah nak turun g wat kopi .. haihh kan best kalau ade maid ! haha .. " bibikk .. saya nak kopi o satu .. pisang goreng dan nasi lemak . hohohoooo " bahagia hidup .. takpa .. kalau aku kaya nanti aku amik maid 3 4 org . senang . sorg letak kat umah mak aku .. hohoo .. senang beti hidup .. merepek ape dahh . angan angan semata mata . hahaha ..

Monday, 18 August 2014

kita diberi pilihan . untuk memilih yg buruk atau yg baik .. terkadang kita tak sedar yg kita tersalah pilih jalan . kadang ikutkan nafsu .. Allahu ..
terererettttttt.....
ape yg aku rasa sekarang .. mempunyai perasaan rindu itu anugerah dari Allah .. kadang rindu tu amat menyakitkan .. kadang ia membuat kita menangis .. kadang rindu yg teramat sangat boleh membawa kepada maut .. kenapa ? kerana terlalu ikutkan emosi . kerana takdapat kawal emosi tu .. semakin sakit dada menahan sakit rindu tu .. kenapa rindu ? kenapa ? aku fikir .. kenapa ? ia menyakitkan bg aku .. sangat menyakitkan .. lebih lebih lg bila kita rindu pada seseorg yg sangat jauh dr kita ..

kenapa aku cakap pasal rindu ?

sebab itu yg aku rasa sekarang ..
dan sangat menyakitkan .
ia tidak nampak dr zahir .. tp batin .. hanya Allah yg mengetahui ..

dan saat aku termenung sendirian ..
aku berfikir .. berfikir ..
Allah sahaja tahu apa yg aku fikirkan ,

tiada kata utk aku ungkap ..
cuma doa yg aku mampu ..

salam,

Wednesday, 13 August 2014

s a d

Assalamualaikum ..
Ya Allah sedih sangat ni .. nt aku nak balik kedah dah . terpaksa tggalkan kejap pengajian ku dgn kak ammar :( .. alhamdulillah aku bersyukur ditemukan dgn kak ammar .. dia guru yg baik .. sayangnya nak tggal jap .. aku harap dapat balik cepat di kampung . sbb banyak lagi yg aku harus bljr .. semoga Allah permudahkan urusan . sedikit demi sedikit ilmu yg aku pelajari .. syukur sgt .. bljr ni sampai ke mati kita takkan habis belajar .. Islam ni indah sgt .. aku teringin nak bljr agama dgn lebih dalammmm lagi .. insyaAllah .. slow slow .. aku kne mula dari bawah .. kalau boleh aku teringin nak masuk pondok .. pasti aku rindukan pondok nnti :( bebudak kat madrasah tu cecomel dan baik2 .. Allahu .. comel sungguh ciptaan Mu . semoga mereka menjadi wanita solehah .. sama sama kita kaum hawa mengejar solehah .. mengejar syurga ... insyaAllah .. jika hati kita bersih . ikhlas dan bersungguh2 Allah bantu .. jangan jauh dari Allah .. sentiasa berdoa dan berkomunikasi dgn Allah .. Allah sebaik baik pendengar .. Allah maha pengampun .. Jadilah Al Quran itu sahabat mu sayang .. sahabat kita .. pelajari .. memahami maksud .. dalami Al Quran .. insyaAllah .. bahagia dunia akhirat ..

salam pagi ..
nooraliaibrahim

Wednesday, 23 July 2014

cerita lawak :D

Sudin tepon saing dio namo Samad.. Tapi Samad tok akat-akat.. lah lah Sudin tera SMS.. SMS mulo-mulo : Duk mano mung Mad? ..( takdok balase) SMS keduo : Mad, mung duk mano ni? Ado kijo ko? .. ( takdok balase jugok) SMS ketigo: Mad muung maroh ko aku ko? Jange gitu Mad....( supo tulo takdok balase) SMS kepat: Weehh.. Samad. Maroh sungguh mung ko aku.. Aku tepon pah ceroh mung tok akak.. Aku SmS berjelo-jelo mung tok balah.. Sapa ati mung Samad. .......... Aku cumo nok oyak ko mung.. Tepon mung tinggal umah aku nih.. jak pagi tadi lagi duk bunyi.. Supo ado hal penting jah..
Assalamualaikum ..
Ramadhan dah sampai ke penghujung nya ..
Ya Allah .. kejap nye .. laju nye waktu berlalu ..
manusia semakin lalai ...
leka melakukan dosa ..
ada juga yang banyak berubah ke arah kebaikkan ..
alhamdulillah ..

Sayu hati ini .. sedih hati ini Ramadhan bakal meninggalkan kita semua ..
Allahu .. semoga kita berjumpa di tahun yg akan datang insyaALLAH kalau masih diberi peluang utk bernafas di muka bumi ini ..

bila fikir balik .. banyak dosa yang kita buat .. dosa zahir dan dosa batin ...
kadang kadang kita tak sedar kita buat dosa . Allahu ..
semoga Allah ampunkan dosa dosa Hamba Hamba-Nya ..

Syawal bakal menjelma ..
baju raya yang baru bersih ..
kasut raya baru ..
tudung baru ...
mari ubah hati kita utk jadi baharu ..
hati yang kotor kita bersihkan ..
buang yang keruh ambil yang jernih ..
kalau ada dosa sy zahir dan batin minta ampun ..

hati keluarga yang aku pernah sakiti maafkan aku
sahabat ku .. maafkan aku ..

Ya Allah .. terima kasih kerana memberi peluang utk aku teruskan hidup dan memperbaiki kesilapan..
semoga umat islam di seluruh dunia mendapat keampunan dan redho Allah ..
InsyaAllah ...

selamat berpuasa dan selamat hari raya aidilfitri ...

salam alaikum ..

Friday, 20 June 2014

Assalamualaikum ..

lia penat gila lahh .. penat penat pun still nak update blog .. hehe .. walaupun dah lapuk cter ni nk share jugak .. best tak kahwin ? hihi .. mesti lah bestkan ? bersama dengan orang yg kite sayang .. ada juga kahwin orang yang kite tak kenal . contoh pilihan keluarga .. kann . orang kata bercinta selepas bernikah ni sweet .. indah .. indah tak macam anak muda yg sedang hangat bercinta sebelum bernikah .. sweet sampai ke tua u know . insyaAllah .. kadang tu ade je bercinta 10 tahun .. nikah setahun dah cerai .. haihh .. tp nak wat camne kann ..huhu ..  .. sejak beberapa minggu yang lepas pak teh ia sudah sah menjadi suami orang .. dan aku turut gembire.. dpt makteh bru .. hihii .. barakallah ..



aku ? aku bile lak ? ahaaaahaaa . membujang lah aku . calon pun takdak lagi . yang ada ddulu macam hape . penipu bagai . yang alim ni lagi lah takleh caye . suke pergunakan orang ,, pastu maki keluarga kita kata tak ada agama bagai .. kutuk aku ni takde pelajaran . eeeiii . sakit hatii . haih  . mengimbas kembali nostagia lama lak . haha . dah malas mau ingat ..

rindu kampung lah .. hm .. rindu kekawan aku .. mak aku opah adik adik aku .. haihh .. takat ni jelah .. esok aku kene bangun awal .. koje . arghh .. nak bangun pagi yang malas tu hhaahaa .. okbaii



adik saye yayyaaa cekebom bom

Tuesday, 17 June 2014

salam alaikum .. hai korang .. lama lah lia tak update blog kesayangan nii . alolorhh ,, dah brhabuk .. nak kekemas sikit .. huhu . lia bz beberapa minggu ni .. alhamdulillah . bisnes online pun ok .. cuma kene usaha sikit .. huhu .. bukan sikit .. usaha baaanyyaaakkk . insyaALLAH  usaha  dan  doa itu perlu ..

nak cerita ape ek ? huhu

lia teringat mase pengalaman lia keje waktu sekolah dulu .. dan selepas sekolah ..nak cari duit ni bukan senang .. first lia keje mase lia form2 .. umur 14tahun .. keje di restoran makan .. seriusly .. teruk gila mse hari pertama keje .. rehat mase makan je .. takde 1jam ke ape mcm skrg ni .. dan dia tak bagi duk saja . ade saje dia bg keje .. mula pukul 9am-12am tp sebenarnya tak pun ..dia suruh dtg awal sikit 8.30am habis dlam pkul 1 2 pagi mcm tu .. gaji sehari rm10 ... act rm15 tp dia tolak duit makan minum .. berkira betoii . takpe lahh .. lepas tuu .. aku keje di kuala kangsar gerai makan .. tempat keje paling lia suka lahh haaa .. gerai makan cik mah dan kak mie .. dua beranak .. siang aku keje kat gerai anak dia .. malam lak keje kedai cik mah mak dia .. best giler walaupun penat .. dorang baik giler .. makan lah banyak mana pun situ .. free .. hehe . alhamdulillah .. rezki .. gaji sehari berpuluh jugak lahh .. syukur sangatt . dr situ aku dpat taaruf dgn kakak angkat .. aku sering diusik dengan seorang budak laki tu . huhu . bebudak lg mse tu .. hemsem gak haha . gatal2 .. tp aku wat tk thu je lahh . mak aku kata dia suka kawan ngn aku . tahlahh . ahaa .. ok dah ,, lepas tu .. mse aku form4 aku keje di kedai baju .. situ pun best sangatt . akak2 india tu baikkk sangat .. Allahu .. takleh lupa .. gelak tawa dgn mereka .. eheehee . n sampailah satu hari ni aku tertidur semasa kerja . masa tu jugak lah bos besaq mai . hahaha . apa lagii nasib kau lah lia kene sound .. malu2 .. takut semua ada .. hehe .. lpas tu dah habis spm .. kwan aku suggest aku kerja kat gerai makan mee udang .. best gak kje situ .. cuma makcik tu lakk nak satukan aku ngn anak dia .. aku mana berkenan . so aku tolak lah .. lpa pd tu .. mkcik tu mcm tak layan sgt aku . mse tu aku berenti keje dah . hehe .. ah lantak lahh .. aku cter ringkas je nii . banyak lagi .. and last skli umur aku 18thun sampai umur21 aku kerja ngn macik aku . aku niaga online kosmetik .. so . yeahh . aku happy dgn kerja aku .. alhamdulillah .. ada org tanya tak sambung bljr ? mmng ade niat n teringin nk sambung bljr .. mungkin belu rezki lagi kot .. atau takde rezki kot .. atau mungkin rezki aku tang meniaga .. Allahu'alam ... oklahh .. sampai ni je lah . assalamualaikum sahabat semuaaa ..

Monday, 5 May 2014

nak pergi bangkok lagikk

Heyyoooo .. eeii rindu ah nk g bangkok lagi . bukan apa .. yang best kat sana makanan dia ! wuhuuuuu .. best gila steamboat .. special skli cili dia . wahahhaha . gilaaaa . aku suka pepedas ni .. hihi .. mmg memacam ah dorg reka makanan ni .. tetapi .. kat bangkok susah sikit ah cari makanan halal .. kalau nak pi .. pi kat sinthorn .. situ semua muslim .. best gilaaaa . hohooo .. jangan terpedaya dengan tut tut di bangkok . aku ngn family kene ah dia pi bawak kat restoran big seafood ah kan .. mmg makanan dia sedap gila ah kan . ketam dia banyak gila isi . bukan order banyak sangat pun .. last mse kami nk bayar dia charge sampai rm800 kot .. 4 org makan je .. if ketam sekilo rm70 sekor . taksampai kot rm800 . gila ahh . rerupanya kami kene tipu .. itu satu pengalaman ah kan . lepas ni kene berjaha2 .. nk buat hal tak leh .. sbb tepat orang kann .. so bayar je ah r800 uh .. nk wat camne . knn . kesian kt kami ohh . hoooooo .. Shopping kat sana .. best gila ahh .. aku awak 1k tak cukup kot .. lepas ni kene bawak 2 3 ribu bru cukup hohoo .. kalau orang yg gila shopping macam aku lahh .. kalau org tak suka shopping tu ikut dia ah nk bawk bpe .. kan . hahaha .. ok lahh .. ni lah gegambar kat bangkok .. sikit jeee punnn ...




ni mase nak balik dah atas flight .. hemsem ak at salleh uh hahah . tu tak hemsem pun . kawan dia hemsem . kakakaka . kidding ..

                                                                 kecik nye saye .. hehehe


uncle n adik . woot woot .. kat sinthorn mase ni .. baru lepas makan steamboat . hohooo

saye yg ayu dan bunga . hahaha

jangan suka menghina dan mencaci orang.

Assalamualaikum .. dan selamat petanggg .. aku hairan .. kenapa orang beragama atau orang berpelajaran tinggi ni .. suka perlekehkan org yg takbrpe nk pandai lah kan .. memula kenal .. nampak baik je .. kite pun ingat dorg suka ngn kita .. org kata depa ni mmg baik nak mampus ahh . bila ada satu masalah ke apa . terputus hubungan .. maka terkeluarlah kata kata kesat mereka ituuuuuu .. dari situ dah nampak .. rupa rupanya diorng tak suka aku .. terpaksa terima je mse memula .. malu kot sbb berkawan dgn org tak berpelajaran ni .. hello .. orang tak berpelajaran ni tak semestinya takdak ilmu.. kau takboleh sesuka hati menghukum orang .. kita semua adalah hamba Allah .. semua sama jaaa .. yg beza nya amalan .. haa lagi satu .. mentang hangpa rasa dah tinggi sangat agama hangpa ? hangpa leh kata org yg tak berpelajaran ni takdak agama ? hohooo .. dah melampau kan ? sesape pun geram kan ? aku dilahirkan sebagai umat islam ... dan aku ada agama aku .. agama ISLAM .. sape kau nak kata aku takdak agama ? hina sungguh aku di mata hang .. takpa .. semoga bahagia aku doakan ... semoga dapat org yang tinggi agamanya . berpelajaran tinggi sampai gayat nohhhh ...  nih aku copy .. hang islam kan .. mesti hang tau hina org apa hukum dia kn ??

Islam sangat menjunjung tinggi kepribadian dan nama baik setiap orang khususnya seorang Muslim dan Mukmin. Diriwayatkan dari Imam Musa Kazhim As bahwa suatu hari beliau berdiri di hadapan Ka’bah dan berkata kepada Ka’bah, “Wahai Ka’bah! Alangkah agungnya hakmu namun demi Allah hak seorang beriman lebih agung dari hakmu.”[1]
Dari sisi lain, Islam  memandang menghujat dan berkata tidak senonoh sebagai perbuatan tercela dan tidak terpuji. Rasulullah Saw bersabda, “Allah Swt mengharamkan surga bagi orang-orang yang gemar menghujat, berkata-kata buruk dan kurang malu yang tidak tahu menjaga omongannya.”[2]
Terkhusus kebanyakan tuduhan akan terlontar dalam ucapan-ucapan yang tidak senonoh dan dusta.
Al-Quran dalam mencela orang-orang yang menampakkan keburukan orang lain, menyatakan bahwa“Allah tidak menyukai seseorang menampakkan keburukan orang lain dengan ucapannya, kecuali orang yang dianiaya.” (Qs. Al-Nisa [4]:148)

Monday, 3 February 2014

Ujian dari Allah SWT

Assalamualaikum , selamat tahun baru , dah bulan dua bru update blog , sorry lah sebab lama tak update kan * bajet macam ade je org baca blok gua* haha kisah ape gua . sejak 3 4 menjak ni , gua ada masalah ah , Ujian utk gua kot .. naik huduh muka gua punya menangis , taknak menangis .. tp aku seorang hamba yang lemah , bila difikir balik .. aku fobia ape yg terjadi skrg ni . semuanya hanyalah kerana salah faham , kerana salah faham sudah menjadi fitnah . antara keluarga gua dan keluarga pihak sana (secret) manusia sentiasa melakukan kesilapan , bila berdakwah ada yang terasa hati , bila terasa hati mula nak marah , hati membuak buak dengan kemarahan .. bila perasaan marah menguasai diri kita , syaitan mula melaksanakan tugasnya . dan jadi lah porak peranda , masalah yang takkan selesai selain memaafkan dan meminta maaf ,ketepikan ego tu,  meminta maaf bukan bermaksud kita kalah atau kita lemah , begitu juga memaafkan orang .. memaafkan orang itu perbuatan yang sangat mulia , tetapi sukar memaafkan orang yang telah menzalimi kita , ya , aku dizalimi .. takperlu aku cerita kenapa aku dizalimi .. fitnah .. secara tak langsung , kita tak sedar yang kita fitnah orang tu ? selidik dah ? mana dapat info ? knp tak tanya direct kepada tuan punya badan ? perlu ke mendengar dari mulut orang lain ? bahaya ni , sbb kalau terbuat Fitnah , salah atau tak kita ni , kene lah minta maaf . kalau ni salah faham , kita bincang baik baik . bincang baik baik ?? tak ramai orang akan buat macam ni , tak profesional nye ? kata betul ? berani kerana benar babe .. face to face , selesai masalah , bukan nak gaduh , macam pihak belah sana pun , if ada kesalahan kene jugak lah minta maaf dan memaafkan , walaupun kita tahu sukar utk kita memaafkan , tp Allah SWT suka orang yang suka memaafkan , tapi aku ?? kau minta maaf kat aku dulu , baru aku maafkan , dan buang benda yang aku tak suka . aku ni dulu free hair ,skrg aku taknak dah tayang rambut aku , body aku . knp kau nk dedahkan aurat aku lagi ? nk bagi aku dapat dosa ? nak bg aku sakit hati ? nak ingatkan aku kisah silam aku ? sudah lah babe .. nampak dah hati kau macam mana . bukan aku tak hormat kau , tp kau tak hormat aku . walaupun aku dh berubah , aku tahu aku macam mana dulu , kau takpayah ingatkan aku . aku tahu diri aku . semua orang ada kisah silam , kalau boleh biarlah kisah silam tu hanyut dalam lautan , cewwahh emo lah pulak , hahaa .. aku masih boleh ketawa , tp itu hanyalah kepuraan ku sahaja , aku baik dengan kau ? nak jaga hati kau saja . hmm . buat lah ape yang kau suka . semoga Allah beri kebahagiaan kpd kau . aku takkan pernah lupa jasa baik kau terhadap aku . Allah sahaja yang mampu membalasnya .aku juga seorang pendosa , yang tak lepas yang tak lari dari membuat dosa , dan aku minta maaf kepada sesiapa yg telah aku sakiti,  suka atau tak aku tetap dengan keputusan aku . fullstop .Assalamualaikum ,