Followers

Tuesday, 18 August 2015

Assalamualaikum , jam skrg menunjukkan pukul 1 pagi , dan aku kat ofis skrg , so nak bincang sikit pasal Syahadah , ramai yang mengucap Kalimah Syahadah , tp tahu kah kita di sebalik syahadah itu ? ya maksudnya adalah " Aku bersaksi bahawa tidak ada Tuhan selain Allah , Dan aku bersaksi bahawa Nabi Muhammad itu pesuruh Allah "

Makna Syahadatain :
1) Dua Kalimah syahadah yang mempunyai dua bahagian syahadah :
 
      "  Laailaahaillallah"  (maapler takdapat nak guna tulisan arab)

2) Penafian segala bentuk Tuhan,
    kepercayaan , akidah dan penyembahan pengisbatan bahawa hanya Allah Tuhan sekalian Alam .

     "Muhammadurrasulullah" ( rumi again :D)

3) Pengakuan Kerasulan Nabi Muhammad SAW sebagai seorang rasul dan utusan Allah .

Konsep Syahadah
konsep syahadah perlu difahami dengan mendalam dan diterjemahkan ke dalam kehidupan setiap orang islam ..

Tuntutan Syahadah

1) Dibuktikan dengan menunaikan rukun islam iaitu solat lima waktu, zakat , puasa dan haji
2)Menurut segala Perintah Allah dan meningglkan segala larangan-Nya.


Fardu Syahadah ada DUA

1 = Diikrarkan dengan Lidah
2= Ditasdiqkan dengan Hati

setiap syahadah itu hendaklah diakui terutamanya bagi orang bukan islam yang baru memeluk Islam , Lidahnya hendaklah mengucap penyaksian itu sama ada dalam bahasa arab ataupun bahasanya sendiri dengan melafazkan" ashhaduallailahaillallah wa ashhaduannamuhammadarrasulullah "

Pengakuan Didalam hati terserah kepada hati mesing masing dan Allah sahaja yang mengetahui segala galanya .Islam hanya boleh mengukur yg zahir shaja , ertinya apabila seseorang itu telah mengucapkan dua klimah syahadah maka dia telah pun dianggap sebgai seorang muslim .

Enpat syarat sah syahadah

1= diketahui
2= ditasdiqkan dengan hati
3= Diikrarkan dengan Lidah
4= Diamalkan dengan Anggota ( seperti ibadah solat dan lain lain )


ohye , masa bercakap atau begurau mengenai islam atau berkaitan dengan agama islam hehati lah bila berbicara , takut terbatal Syahadah kita tu , ter murtad pulak . semoga dielakkan , Naudzubillah ..

lia share sikit dari nota syariah ..
ada salah , mohon tegur ..jika salah berbicara harap ditegur dan maafkan . sekian .. assalamualaikum ..



Saturday, 1 August 2015

2 ogos 2015
17 Syawal 1436 H

assalamualaikum ..
sekejap je dah masuk bulan Ogos ..
lia pun lama tak update kesayangan ni ..
rindu kt chibi ni ..
syiann kene tggal berbulan lamanya ..
bukan apaa ..
hari tu duk kampung , line pun mcm ciput ..
skrg lia dah mula kerjaaaaa .
kerja lia melangut ja . kuikuikui ..
skrg di ofis takde keje lg ,
so kite bermanja2 dgn chibi kite ni dulu yeaa ..

haih .. skrg dah syawal ..
selamat hari raya semuanya ye ..
dalam beberapa bulan ni banyak dugaan dtg ..mcm2 ..
sabar je lah ..

dalam hidup kita ni kita kene pilih antara dua .
baik atau jahat ..
tp manusia tak lekang wat kesalahan dan dosa ..
org kata , sekarangg susah nak cari orang baik baik .
hehe ..
orang baik tu ada .. kalau kita ni baikk .
tp kalau kita baik , dia buat taikk .
sila ltak taik atas kepala dia .
haha . gurau ...

dalam hidup ni , jangan lah kita suka aniaya org , sbb hidup kau takkan tenang .
hati kene kasi cuci sikit ..
jangan suka duk dengki ngn orang
sepanjang 22 tahun aku hidup ..
banyak dah jumpe org mcm gini .. takpalah . kita doakan terbaik utk dia .. maafkan orang .. tak rugi pun ..
biar dia sorg je lah yg sakit hati ngn kita ,, nak mengata kita apa ka , bior je ..
jangan kita berbalas maki lak .. 2 x 5 je tu . kuikui ..
tp aku jenis baran .. ade masa aku taktahan .. keluar jugak ah kata kata kesat aku ..
lepas tu nyesal . hampehh .. jgn seegan utk bermaafan semula ..
tkut nnt org tu takmaafkan kau .. jenuh nt nak cari kawan kita tu kat masyar nt .

hidup ni ,
sekali kita wat kesilapan bukan bermakna kau terus buat kesilapan ..
Tp, belajar dari kesilapan ,
baiki semula ..
kadang itu yg membuat kita matang ..

mcm aku ni , salu sgt wat silap .. kuikui ..jgn jd mcm aku .. ok ..
banyak dah pengalaman aku lalu . tak sanggup igt balikk . traumaaa .

ok . maafkan salah silap sy pada orang yg selalu sakiti tak kira lah sape pun , sbb kadang kita taktahu ade org sakit hati ngn sikap kita kan . so .. maafkan sy ek .. selamat hari rayer