Followers

Friday, 13 November 2015

Assalamualaikum , wahhh . lama gilaa weii tak hapdet my chibi nii . dah berhabukkkk . fuh fuh fuhh .. semua ada sihat kaa ? lia bz sikit .. dan ada sedikit malas nak hapdet blog nii ... sekejap ja dah hujung tahun , tahun depan umur dah meningkat , ehh .. tp aku rasa mcm tak sabar lak nk umur tua . hehekk . awat taktauuu .mungkin aku rasa umur 23 24 tu lebih matang kut .. kut lahhh . kiki.. aku sedih lahh .. hmmm .. masalah ahh aku ni .. banyak masalah .. tp aku taknak pk sgt .. nt tak pasal beruban kepala aku .. relax wat taktau ja lahh . hmmm .. korang kalau ada ig follow ah ig bisnes aku @whiteliatrading aku jual produk . mmg berkesan . tak caye meh ah try ok .. pasti takk nyesal nye . ok bai

Tuesday, 18 August 2015

Assalamualaikum , jam skrg menunjukkan pukul 1 pagi , dan aku kat ofis skrg , so nak bincang sikit pasal Syahadah , ramai yang mengucap Kalimah Syahadah , tp tahu kah kita di sebalik syahadah itu ? ya maksudnya adalah " Aku bersaksi bahawa tidak ada Tuhan selain Allah , Dan aku bersaksi bahawa Nabi Muhammad itu pesuruh Allah "

Makna Syahadatain :
1) Dua Kalimah syahadah yang mempunyai dua bahagian syahadah :
 
      "  Laailaahaillallah"  (maapler takdapat nak guna tulisan arab)

2) Penafian segala bentuk Tuhan,
    kepercayaan , akidah dan penyembahan pengisbatan bahawa hanya Allah Tuhan sekalian Alam .

     "Muhammadurrasulullah" ( rumi again :D)

3) Pengakuan Kerasulan Nabi Muhammad SAW sebagai seorang rasul dan utusan Allah .

Konsep Syahadah
konsep syahadah perlu difahami dengan mendalam dan diterjemahkan ke dalam kehidupan setiap orang islam ..

Tuntutan Syahadah

1) Dibuktikan dengan menunaikan rukun islam iaitu solat lima waktu, zakat , puasa dan haji
2)Menurut segala Perintah Allah dan meningglkan segala larangan-Nya.


Fardu Syahadah ada DUA

1 = Diikrarkan dengan Lidah
2= Ditasdiqkan dengan Hati

setiap syahadah itu hendaklah diakui terutamanya bagi orang bukan islam yang baru memeluk Islam , Lidahnya hendaklah mengucap penyaksian itu sama ada dalam bahasa arab ataupun bahasanya sendiri dengan melafazkan" ashhaduallailahaillallah wa ashhaduannamuhammadarrasulullah "

Pengakuan Didalam hati terserah kepada hati mesing masing dan Allah sahaja yang mengetahui segala galanya .Islam hanya boleh mengukur yg zahir shaja , ertinya apabila seseorang itu telah mengucapkan dua klimah syahadah maka dia telah pun dianggap sebgai seorang muslim .

Enpat syarat sah syahadah

1= diketahui
2= ditasdiqkan dengan hati
3= Diikrarkan dengan Lidah
4= Diamalkan dengan Anggota ( seperti ibadah solat dan lain lain )


ohye , masa bercakap atau begurau mengenai islam atau berkaitan dengan agama islam hehati lah bila berbicara , takut terbatal Syahadah kita tu , ter murtad pulak . semoga dielakkan , Naudzubillah ..

lia share sikit dari nota syariah ..
ada salah , mohon tegur ..jika salah berbicara harap ditegur dan maafkan . sekian .. assalamualaikum ..



Saturday, 1 August 2015

2 ogos 2015
17 Syawal 1436 H

assalamualaikum ..
sekejap je dah masuk bulan Ogos ..
lia pun lama tak update kesayangan ni ..
rindu kt chibi ni ..
syiann kene tggal berbulan lamanya ..
bukan apaa ..
hari tu duk kampung , line pun mcm ciput ..
skrg lia dah mula kerjaaaaa .
kerja lia melangut ja . kuikuikui ..
skrg di ofis takde keje lg ,
so kite bermanja2 dgn chibi kite ni dulu yeaa ..

haih .. skrg dah syawal ..
selamat hari raya semuanya ye ..
dalam beberapa bulan ni banyak dugaan dtg ..mcm2 ..
sabar je lah ..

dalam hidup kita ni kita kene pilih antara dua .
baik atau jahat ..
tp manusia tak lekang wat kesalahan dan dosa ..
org kata , sekarangg susah nak cari orang baik baik .
hehe ..
orang baik tu ada .. kalau kita ni baikk .
tp kalau kita baik , dia buat taikk .
sila ltak taik atas kepala dia .
haha . gurau ...

dalam hidup ni , jangan lah kita suka aniaya org , sbb hidup kau takkan tenang .
hati kene kasi cuci sikit ..
jangan suka duk dengki ngn orang
sepanjang 22 tahun aku hidup ..
banyak dah jumpe org mcm gini .. takpalah . kita doakan terbaik utk dia .. maafkan orang .. tak rugi pun ..
biar dia sorg je lah yg sakit hati ngn kita ,, nak mengata kita apa ka , bior je ..
jangan kita berbalas maki lak .. 2 x 5 je tu . kuikui ..
tp aku jenis baran .. ade masa aku taktahan .. keluar jugak ah kata kata kesat aku ..
lepas tu nyesal . hampehh .. jgn seegan utk bermaafan semula ..
tkut nnt org tu takmaafkan kau .. jenuh nt nak cari kawan kita tu kat masyar nt .

hidup ni ,
sekali kita wat kesilapan bukan bermakna kau terus buat kesilapan ..
Tp, belajar dari kesilapan ,
baiki semula ..
kadang itu yg membuat kita matang ..

mcm aku ni , salu sgt wat silap .. kuikui ..jgn jd mcm aku .. ok ..
banyak dah pengalaman aku lalu . tak sanggup igt balikk . traumaaa .

ok . maafkan salah silap sy pada orang yg selalu sakiti tak kira lah sape pun , sbb kadang kita taktahu ade org sakit hati ngn sikap kita kan . so .. maafkan sy ek .. selamat hari rayer

Saturday, 18 April 2015


          
Bestfriend !  
nurameerahalim

Thursday, 5 March 2015

Assalamualaikum , di tengahari yg bahagia lg nyaman nii lagi panas niii .. membuat kan aku rasa nak minum aisssss sebanyak mungkin . sbb musim panas skrg ni .. wuuuu .. sebenarnya , minum ais ni lagi dahaga adalah  -,- lagi beberapa hari majlis pernikahan sahabatku syasya .. hmm  .. pasni dah jadi hak org dah .. takleh nak bawak pelari isteri org sesuka hati hihik .. tp .. persahabatan akan tetap macam ni dan takkan berubah .. aku ? aku bila lagi .. hihii . tunggu lah mase nye .. belum tiba masanya aku nak jadi isteri . banyak lagi aku kene persiapkan diri . maksud persiap diri disini dr segi - kewangan , matang , boleh berdikari , belajar jd suri rumah mksud nya boleh kemas rumah , basuh baju .. alaa keje org pompuan kan .. masakk .. yg penting jaga solat .. mengaji .. ni mengaji pun merangkak lagi hehehe . takpa usaha .. sbb org perempuan ni madrasah bg anak anak .. so ummi kene bersedialah dan persiap diri nk jadi madrasah kepada anak anak .. kahwin ni bukan atas sebab nafsu semata mata . kahwin ni salah satu ibadah , menambahkan lagi umat islam .. humm , tp aku rasa belum sedia nak ada anak .. sebab tu aku masih belum sipakan diri . hekhek .. tp teringin nak ada baby .. huarghhh . ini mcm org pun ae ke . mestilah ada .. aku lah . hehe .. insyaAllah .. jika diizinkan Allah .. kalau takde jodoh kat dunia , mungkin akhirat .. haa . sebelum berkahwin . kita sebagai anak .. kene lah taat pada mak ayah kita .. dengar cakap dorg .. hormat dorg .. jadilah anak/wanita solehah ..

pesanan aku kat sini ,
buatlah satu perkara tu kerana cinta kita pada Allah . buat lah amalan dengan kerana Allah , bukan kerana takut akan balasan atau mahukan syurga semata mata ..

setiap yg kita lakukan , setiap saat , setiap minit . setiap jam , setiap hari mulakan sesuatu pekerjaan itu dengan BISMILLAHIRAHMANIRAHIM ..
kerana kita akan ingat Allah sentiasa , Allah nak kita tahu yg Dia Maha Pemurah lg Maha Penyayang ..
Allah Sayangkan Hamba-Hambanya ..

kalau aku ada salah cakap harap tegur ,
kerana diri ini insan biasa yang banyak dosa
wallahualam .


Tuesday, 3 March 2015

Assalamualaikum .. selamat malam .. jam srkg menunjukkan pukul 12.22am .. 4/3/2015 hri ni birthday mak aku ^^ nak bg hadiah ape entah .. sbb kat kmpung ni ape je ade .. lahaii .. takpa hadiah tu nt kite beli dan fikirkan .. yang penting doa :) bukan doa utk hari jadi je .. tp hari2 .. tiap kali lepas solat .. doalah utk mak ayah kite tak rugi pun :) haih rasa rindu sangat2 kat mak ..permata aku dunia akhirat .. makcik aku .. mak aku opah ku dan juga adik2 dan abg aku .. doaku selalu bersama kalian ..

adik aku jep , dah dapat result spm .. ok lah tu .. cukup2 makan .. dah tu rezki dia .. gagal dalam exam tak semestinya gagal dalam hidup .. kalau gagal dunia takpe lagi .. jangan gagal akhirat .. cuma kat dunia ni kite nak kaya supaya hidup senang sbb tu kene dpt result bagus2 ..sbb nak dpt kerja bagus .. mcm tu jugak kite nk hidup senang kt akhirat . kene usaha .. nak syurga kene usaha .. ok cakap bab syurga ni .. ramai yg buat amalan sbb nakkan syurga .. ya .. mmg semua org nak syurga .. tp tak ramai buat sebab semata mata dia cinta akan Allah . dia sayang Allah .. nak bg Allah syg kite .. kite ikut perintah Dia .. ikut ape Allah suruh .. contoh mcm kite cinta dekat manusia . kalau kita suke seseorg tu .. mesti kite buat mcm2 kat dia bg dia suka kita kan .. mcm tu jugak kite sebagai hamba Allah kepada Pencipta kita :) hati kene bersih kene sado ..

Allah bg ujian sbb Allah sayang ..
Allah suka pada orang yang sabar .

*mengantuk dah ni senanya*

-nooraliaibrahim-

Monday, 9 February 2015

Assalamualaikum .. selamat pagiiiii .. tak jangan kata aku ceria pagi ni . sbb subuh2 td mood dah K.O . so nak menghilangkan mood aku yang KO tuu . aku layan blog .. lagi bagus . hemm.

ok cemni cerita aku senanya ..
pada suatu ketika dahulu .. ade puteri gunung jeraii iaitu puteri lia .. dia tu comel . hehehe
tak ade lahh .. ok ok serius .. mcm ni .. subuh td aku nak bangun dah terus tak jadi bangun .. eh bukan tak jadi bangunn .. bangun lewat sedikit lahh . dalam 6.30 . hehee .. ok cemni cter diaa .. aku terdengar satu perbualan .. yg geram tu nama aku naik .. kalau cakap baik2 pasal aku takpelah jugak . ni membeza2 kan aku dgn org lain . hurghhh .. nak kata aku itu lahh ini .. "aliaa hmm pemalas la apa lah " huhh .. ok . kalau betul aku malas .takpayah lah nak bandingkan aku dgn org lain .. masing2 ada kelebihan dan kelemahan .. huh -.- terus mood nak bangun awal aku terbantut ..pastu aku bangun2 buat taktahu jaaa terus capai tuala mandi . dan tunaikan kewajipan sebagai Hamba Allah .. lepas tuu aku gi kat mak . Mak suh aku jemur kain .. ok .. no hal .. hmm .. aku nak ikut mak gi kejee .. taknak duk umah .. asyik menyakitkan hati je . hmm .. sedih aku .. lepas jemur kain semua .. aku main ngn gemok . gemok tu kucing adik aku .. lepas aku main ngn gemok .. aku main lappy kesayangan aku lak . masuk bilik . duk dalam bilik ..nama lappy aku ni puteh .. atau nama manja beby white .. Ops .. Bukan Qu puteh naa. ini Qu  lia sensia . hehhe.. sebab apa aku bg nama beby white ? sbb lappy aku ni white lah . hahahahahhaaha .. Ok . tak kelaka pun senanya .. takyah nak gelak lelebih sangat lah lia . Over giler kau lia .. bukan over .. tapi gila . tensyen . hahaha . org kata kalau tensyen ke .. marah ke .. amik wuduk .. tp td mse nak solat subuh tu dah amik dah .. alhamdulillah . tenang pastu .. humm .. tp .. aku takde mood nak sembang ngn org dalam umah ni ..

kriukk kriukk .. arkkk . dengar tak bunyi ape tu .. tu namanya bunyi irama dendang sayang .. bermakna .. perut ku diminta utk diisi makanan . kalau tak isi mulalah nak meragam bagai .. nt aku makan banyak2 . org kata aku kuat makan .. padahal perut aku nak makan .. bukan aku ..har har . takpe .. asalkan kenyang .. nak makan apa yeaaa .. rasa nak makan roti canai . nasi lemak . kuih kuih lah pepagi ni .. hummm .. makkk lapaqq .. jom siap kuar carik makan ..

ok kome kome sekalian .. ceq keluaq dulu naa . hmm .. thanks lah sudi baca tah apa apaa aku cter tah .. huhu .. ok babaiii

Tuesday, 3 February 2015

assalamualaikum.. sihat ke semua ? alhamdulillahkalau sihat . aku ? aku pun sihat alhamdulillah . cuma batuk je .. sebenarnyakan , aku sedih sangat . sbb aku buat salah kt kawan .. hum ..aku dah buat dia sakit hati .. hmm . mane lah aku tahu .. aku pun satu .. main lepas je cakap . wehh . bukan apa . dh kita tanya tu . jawab je lah .. ape susah sgt ?arghh . boleh buat org salah faham nii . tp dia bz exam kan? bodoh lah aku ni . tp nak balas msj tu bukan lama mana pun .. just cakap ' Dah ' tu pun tak boleh ke beb ? atau aku ni menyemak hidup diaa .. salu susahkan dia ? sokay lah kalau taknak kawan ngn aku . aku boleh blah .. aku sedar ah aku ni sape . tak layak kawan ngn org berpelajaran . sbb aku ni tak berpelajaran .. malas dah ah pasni .. semua salah aku .. aku dah minta maaf . maafkan je lah .. ni sampai takbalas wasep semua .. geram thu tak geram .. hmm . tgh tgh nangis leh pulak lipas muncul depan aku . terkejut makk ! potong stim layan perasaan . dah macam putus cinta lak dah nangis . dah kenapa aku ni . eiii aku tumbuk2 bantal bayangkan muka dia .keras sangatt hatiii tuu taknak maafkan kite . huhh . sedih betul hidup aku nii . tapi apa boleh buatt .. org dah benci kat kita .. buat apa hidung tersorong2 lagi . lain lah kalau lembu . org tarik hidung dia tersorong2 .. argghhh .. sedihnyaaaaaa . aku harap dia maaflah aku .. hum . nyampoh lah . gaduh2 ngn kawan ni . tak best lahh ,, humm . dah habis cara dah aku pujuk . takthu lah nak guna cara apa lagi . tidurku ditemani air mata .. kalau tak dulu kemain aku happy jaa kalau dpt sembang ngn dia .. tp skrg .. kau kau . aku aku .. so selamat malam semuaaaaaaa

Wednesday, 21 January 2015

Alhamdulillah dah 2015

Assalamualaikum ..
aku tanya .. aku tanya .. aku tanya apa khabar .. semuaaa ... hehehe ..

lama tak meng'update' blog . tup tup dah tahun 2015 .. dgn azam baru masing2 ,,insyaAllah semoga Azam tahun ni dpt ditunaikan ...

banyakk sangat cerita bila dah masuk tahun baru ni ..hehe .. nak pasal titew ke pasal ape ek . hehe . pasal aku tu biarlah hati aku je yg simpan . bru lah namanya diary hati . haha .. kat sini just fun fun jerk .. kalau ada selit sedihh tuuu hanya nak meluahhh dgn penulisan .. meskipun takde sape yg memahami . kecuali Allah ..

hmm .. mcm mcm yg berlaku skrg ni .. cth bencana alam .. banyak berlaku maksiat .. anak anak derhaka pada ibu bapa .. mcm lg ler .. ni lahh dunia akhir zaman .

hmm .. banyak yg aku fikirkan .. selepas aku mati .. apa akan jadi ngn aku ? keluargaku ? selepas mati .. banyak lagi kita kene tempuh .. masyhar .. hisab .. penentuan neraka atau syurga  ..

semua perbuatan kita akan ditayang pada hari akhirat . terpampang mcm kt wayang uhh .. SubhanAllah ..

utk azam tahun baru ni marilah sesama kita ubah kepada yg lebih baik.. insyaAllah ..

ada banyak lagi nak type .. tp taktahan mata dah berat sangat nii . mengantuk sgt sampai pening kepala ..

selamat menempuh pelbagai ujian dan dugaan pada tahun 2015 .. jadikan tahun ini lebih bermakna .

TINGKATKAN IMAN .. KURANGKAN DOSA ..

Assalamualaikum warahmatullahi Wabarokatuh ..

yang benar,
Hamba ALLAH