Followers

Tuesday 4 June 2013

Ingat Mati

Assalamualaikum dan selamat petang , okay hari ni aku nak story sikit lah..
sikit je tak banyakk okay , hahaaa.
okay malam tadi aku mimpi kiamat esok .
Ya Allah..nak tahu macam mana ?
darat ni , bumi yang kite pijak ni terbelah , aku dan keluarga bertawakal.
and dalam mimpi tu, aku tahu kejap lagi aku akan mati.
dan macam mana rasa mati itu.
MasyaAllah ,
aku mase dalam mimpi tu , aku kata , Ya Allah . adakah ini mimpi . mimpi ke .
aku hanya berserah kepada yang Maha Kuasa ..
aku tak ingat lagi , sebab mimpi tu samar samar .
itu baru dalam mimpi . tak tahu lagi kalau kiamat bebetul ,
Subhanallah . wallahualam .
apakah maksud mimpi itu ? :(
aku akan bersedia untuk mati kalau amalanku sudah cukup.
amalan aku tak cukup lagi,
aku hanya hamba yang selalu leka , lalai ..
ya, aku selalu fikir pasal mati,
aku salu fikir , macam mana rasanya mati.
semua orang takut mati kan ?
kalau boleh , semua orang nak jauh dari mati.
tapi, percayalah . kalau korang mendekati mati , and memahami baca tentang kematian , subhanallah ..hidup kita ni jadi tenang . serius ,
aku ada baca buku tentang kematian ni,
takut jugak kan , bila aku baca ..faham , and dah masuk dah dalam tu . serius ah , aku tak rasa macam takut , aku rasa bersedia untuk mati,aku rasa tenang, tapi .. bila dah lelama tinggal buku tu ,lama tak baca , Hampeh ,
perasaan takut tu ada woiii .
tapi tu lah , kite kene jugak belajar bersedia untuk mati .
cikgu aku pernah kata , adakah awak semua dah sedia untuk mati ?
kita nak jawab apa ? DIAM ' dan cikgu aku kata ,
kita sepatutnya , haruslah bersedia untuk mati , sebab apa ?
sebabnyaa . mati tu bebila masa pun kita boleh mati , tahu ? tak kire tempat atau masa , kalau Allah kata " Hang mati esok petang " haa . mati jugak le esok petangnye,
lain pula pendapat ulama ulama ni, kekadang orang tu ditetapkan mati hari ni , disebabkan sikap nya yang suka memaafkan orang.baik hati .Allah menyuruh malaikat tunda hari kematian seseorang itu ,contoh: umur orang tu 20 tahun , tunda 30 tahun hari kematian dia ,Subhanallah, ini yang aku dengar dari para ustaz dan ustazah yer ,huhuu ,
tapi tak semua orang dapat bonus macam tu kan ?
bukan susah nak buat baik ,cuma kehendak kita nak pilih jalan mana .kann ?
hmm , okay lah , wei. kalau ada yang salah aku cakap ni , habaq lah kat aku , k ?
komen komen . orait ?
okay , assalamualaikum :)

No comments:

Post a Comment